۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

تکمیلی !

مثل اینکه عده ای از اساتید گرامی از پست قبلی کمی دلخور شده اند و یک سری از بحث هایی از قبیل ناقص بودن اطلاعات و درست نبودن شاخص ها و ... مطرح کرده اند و شاید به این طریق کوشیده اند تا یک سری از حقایق را غیر واقعی جلوه دهند و مقداری از وقاحت امار ارائه شده بکاهند !

اولا اینکه هدف ما از گذاشتن این پست رتبه بندی اساتید و مقایسه دقیق بین انها نیست . هدف ارائه یک امار کلی از میزان فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در دانشکده است .

وقتی که بر اساس امار منتشره توسط خود دانشگاه تعداد مقالات ISI منتشر شده در سال گذشته توسط دانشکده دانشکده مهندسی برق حدودا یک دهم تعداد مقالات دانشکده شیمی است دیگر جایی برای انکار حقایق باقی نمی ماند.

ولی توضیحات بیشتری در مورد این امار نیز می تواند تا حدی ابهامات مطرح شده در مورد این امار را برطرف کند :

1-

Scopus بزرگترین پایگاه استنادی دنیاست که در رتبه بندی های دانشگاههای دنیا معمولا ازاطلاعات موجود در ان استفاده می شود . برای مثال می توانید به توضیحات وبسایت TOP UNIVERSITIES مراجعه کنید :

http://www.topuniversities.com/articles/rankings/why-scopus

2-

امار های ارائه شده در کشورمان در مورد میزان فعالیت های علمی بر اساس این مرجع صورت میگیرد . برای مثال می توانید به ارائه امارهایی از سوی رئیس دانشگاه تبریز در سال گذشته در ادرس : ( سایت وزارت علوم )

http://www.msrt.ir/sites/ravabetomomi/msrtnews/Lists/List5/DispForm.aspx?ID=907

و یا مصاحبه سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام و ارائه توضیحاتی در مورد شاخص هایی مانند hindex در سایت وابسته به وزارت علوم :

http://nameh.irphe.ir/News_Detail.aspx?News_ID=1685

مراجعه کنید .

3-

پایگاه اطلاعاتی SCOPUS شامل اطلاعات بیش از 5000 انتشارات مختلف در دنیا است و اطلاعات مربوط به تمامی مجلات معتبر ISI و همچنین غیر ISI و همچنین کنفرانس های ملی و بین المللی معتبر دنیا را شامل می شود.

اساتیدی که بیان می کنند تعداد مقالات ما بیش از اینهاست توجه کنند که نباید انتظار نداشته باشند که وقتی در کنفرانس دانشگاه ازاد فلان شهرستان مقالاتی ، ان هم بصورت فله ای ( 10 تا 10 تا ) ارائه می دهند در این پایگاه ثبت شود !

مقالاتی که در اینگونه کنفرانسهای ملی ارائه می شود معمولا فاقد ارزشهای علمی لازم برای قرار گرفتن در لیست مقالات منتشر شده معتبر است.

4-

تعداد مقالات منتشر شده برای هر استاد ، فقط ان تعداد مقالاتی است که به نام دانشگاه تبریز ثبت شده باشد . ممکن است برخی اساتید به نام دانشگاههایی دیگر نیز مقاله داشته باشند که در اینجا مورد محاسبه قرار نگرفته اند.

5-

در پست قبلی 3 شاخص برای اندازه گیری توانایی های علمی و تحقیقاتی اساتید ارائه شد .

باید در نظر داشت که هیچ کدام از این شاخص ها به تنهایی نمی توانند بیانگر میزان توانایی علمی یک فرد باشند اما با در نظر گرفتن توام این 3 شاخص می توان به کلیاتی در مورد وضعیت اساتید دست یافت که هدف ما نیز همین بوده است.

باز هم تاکید می کنم که هدف امیتر به هیچ وجه رتبه بندی اساتید نبوده است ، بلکه هدف ارائه یک امار کلی از میزان فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در دانشکده بوده است .

به امید کسب قله های موفقیت توسط دانشکده ،

یا علی...

۳ نظر:

  1. کارتون خیلی درسته!!بحث اینجاست که تدریس و تعلیم بدون پژوهش به چه دردی میخوره؟! عین زنبور بی عسل میشه اساتید درس میگن ما یاد می گیریم که پس فردا به یکی دیگه یاد بدیم که اونم بره به یکی دیگه یاد بده و ... یکی نیست از تعالیمش استفاده کنه انگار کارهای عملی فقط واسه فنی حرفه ای هاست

    پاسخ دادنحذف
  2. پست جدید؟ :)
    در پست قبلیتان توضیح دادم که چرا اشتباه هست.
    انتظار اصلاح می رود!

    پاسخ دادنحذف
  3. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخ دادنحذف

اگه نتونستی نظر بدی مرورگر اینترنت تو عوض کن...
با IE6 که عمرا بتونی نظر بدی!!!